Listing 1 - 10 of 66 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Joan Mitchell (1925–1992) was fearless in her experimentation, creating works of unparalleled beauty, strength, and emotional intensity. This gorgeous book unfolds the story of an artistic master of the highest order, revealing the ways she expanded abstract painting and illuminating the transatlantic contexts that shaped her. Lavish illustrations cover the full arc of her artistic practice, from her exceptional New York paintings of the early 1950s to the majestic multipanel compositions she made in France later in her career. Signature works are represented here along with rarely seen paintings, works on paper, artist’s sketchbooks, and photographs of Mitchell’s life, social circle, and surroundings. Featuring scholarly texts, in-depth essays, and artistic and literary responses, this book is organized in ten chronological chapters. Each chapter centers on a closely related suite of paintings, illuminating a shifting inner landscape colored by experience, sensation, memory, and a deep sense of place. Presenting groundbreaking research and a variety of perspectives on her art, life, and connections to poetry and music, this unprecedented volume is an essential reference for Mitchell’s admirers and those just discovering her work.
Painting --- Mitchell, Joan --- Painting, Modern --- Mitchell, Joan, --- Vrouwelijke kunstenaars ; 20ste eeuw --- Schilderkunst ; Abstract Expressionisme --- Schilderkunst ; 20ste eeuw ; Joan Mitchell --- Schilderkunst ; Verenigde Staten ; 20ste eeuw --- Mitchell, Joan 1926-1992 (°Chicago, Verenigde Staten) --- 75.07 --- Schilderkunst ; schilders A-Z
Choose an application
Matthieu Ronsse (1981) is een Belgisch kunstenaar. Zijn schilderijen lijken vaak onafgewerkt en bevatten referenties naar oude meesters, fragmenten uit zijn privéleven of knipsels uit fotografie- en architectuurboeken. Vaak scheurt hij de werken, of snijdt hij ze in stukken; soms laat hij ze zelfs door regen en wind verweren. Ronsse gaat een confrontatie met de schilderkunst aan en stelt al haar kwaliteiten in vraag - materialen, technieken, onderwerpen en geschiedenis. 0Het boek 'A Procession of Lobsters' geeft een overzicht van het werk dat Matthieu Ronsse in situ maakte: in een tankstation in Oudenaarde, in de villa van een verzamelaar, in een cateringbedrijf, in wachttorens en kubussen. Of in zijn eigen huis en 'nomadisch atelier' in Poesthem. Schrijver en dichter Maarten Inghels bezocht al deze plekken en sprak uitgebreid met hun bewoners, Ronsse incluis. Volgens Matthieu Ronsse blijft zijn werk onveranderlijk maar zijn het de bezoekers die veranderen. 'Het is altijd een tango met de omstandigheden.'
75.07 --- Ronsse, Matthieu °1981 (°Kortrijk, België) --- Belgische kunstenaars --- Schilderkunst ; 21ste eeuw ; Matthieu Ronsse --- Oud-studenten ; Sint-Lucas ; Gent ; Beeldende Kunst --- Schilderkunst ; schilders --- Ronsse, Matthieu --- Schilderkunst --- Schilders --- Kunstwerken --- Verzamelingen --- Kunstenaars --- Kunstschilder --- Tekenkunst --- Kunstwerk --- Verzamelen --- Kunstenaar
Choose an application
Albrecht Dürer (1471-1528) is one of the most important and influential artists of the Northern Renaissance. He was a painter, printmaker and theorist and knew the major Italian artists of his time, such as Raphael, Bellini and Leonardo da Vinci. His enormous talent and skills as a draughtsman revealed themselves at a very young age: they can already be seen in the silverpoint Self-Portrait made in 1484 when he was barely 13 years old. Patronized from 1512 by the Emperor Maximilian I, Dürer realized numerous engravings, altarpieces, portrait and self-portraits, watercolors and books. His introduction of classical motifs into Northern art, through his knowledge of Italian artists and German humanists, secured his reputation as the most important figure of German Renaissance. Dürer in Detail reveals the work of the German master as never before, in breathtaking, full-page details. Till-Holger Borchert, German art historian and director of the Bruges Museums, describes Dürer's paintings, drawings and graphic masterpieces detail by detail, while offering original insights in clear and accessible language. The book is organized thematically and includes a biography, an annotated list of works and a suggested reading list.
Choose an application
Cecily Brown is a British-born, New York-based artist who rose to prominence in the late 1990s. Originally influenced by Cubism and Abstract Expressionism, Brown has over the years developed her unique voice, which investigates the sensual qualities of oil paint and portraiture through a satirizing and celebratory process inspired both by abstraction and realism. Gentle and yet forceful, Brown's exuberant brushwork, rich palette, intense energy, and black humor have redefined some of painting's historical canons.
Peinture --- Art abstrait --- Brown, Cecily, --- Criticism and interpretation --- Painting --- hedendaagse kunst --- Brown, Cecily --- kunst --- eenentwintigste eeuw --- twintigste eeuw --- 75.071 BROWN --- schilderkunst --- Verenigde Staten --- Brown Cecily --- Groot-Brittannië --- Criticism and interpretation. --- Expressionnisme abstrait --- Brown, Cecily, - 1969- - Criticism and interpretation --- Brown, Cecily, 1969 --- -kunst --- Abstracte schilderkunst ; 21ste eeuw --- Thema's in de schilderkunst ; de vrouw --- Schilderkunst ; 20ste eeuw ; Abstract Expressionisme --- Schilderkunst ; 21ste eeuw --- Brown, Cecily °1969 (°Londen, Groot-Brittannië) --- 75.07 --- Schilderkunst ; schilders A-Z --- -Brown, Cecily, - 1969 --- -Art abstrait --- -Painting
Choose an application
Stefaan Vermuyten’s unique and idiosyncratic oeuvre is difficult to categorize within the world of contemporary painting. His work is a peculiar patchwork of found images, a catalogue of situations, a collection of suprising representations of banale or incongruous realities and phenomena. Vermuyten succeeds to sublimate our infinite struggle with the complexity of the world, without becoming explanatory or mimetic. The beautiful charm that lays in his images has an illusionistic and absurd undertone reminiscent of the dark and tragi-comic work of Samuel Beckett. In the supposed banality of his visual language lies a raunchy existential reality, not a cheesy attempt to evoke compassion or empathy, but a genuine disrupting anxiousness about the human condition. Through the use of humour, imaginative language and bold courage, Vermuyten continuously finds a way to surprise the spectator, as well as himself. This monography is published on the occasion of Vermuyten’s solo-exhibition in the summer of 2021 at De Markten (Brussels), curated by Luk Lambrecht, in a scenography by Guy Rombouts.
kunst --- België --- tekenkunst --- 75.071 VERMUYTEN --- schilderkunst --- Vermuyten Stefaan --- twintigste eeuw --- eenentwintigste eeuw --- Exhibitions --- België
Choose an application
Billet, pièce de monnaie, lettre de change, carte de crédit, action boursière, lingot peints, en marbre, porcelaine, bois doré, acier ou encore flottants dans un aquarium : la représentation de l'argent est omniprésente dans les oeuvres d'art. Le présent ouvrage l'étudie dans le long terme, depuis la résurgence de la monnaie métallique à la fin du Moyen Age jusqu'à la fin actuelle, en envisageant l'Occident l'Europe tout d'abord, puis l'Amérique quand celle-ci, conquise et modernisée, se convertit au numéraire. Durant ces siècles, la situation démographique, économique, sociale, technologique, fiduciaire change : la peinture se modifie au gré des styles et sa place même dans la création n'est plus la même : elle n'est plus aujourd'hui le médium dominant et dès lors sont examinés les installations, la photographie et l'image mouvante - le cinéma ou la vidéo - ainsi que le point de vue des artistes femmes.
Coins --- Art --- Drawing --- Iconographie --- Symbolique --- Economie --- Commerce --- Painting --- money [objects] --- easel paintings [paintings by form] --- Money in art --- 75.049 --- Thema's in de schilderkunst ; geld --- Schilderkunst ; verschillende onderwerpen
Choose an application
James Ensor (1860-1949) is zonder twijfel één van de meest complexe en veelzijdige kunstenaars uit de tweede helft van de negentiende eeuw. Zonder meester of leerlingen, heeft hij in totale onafhankelijkheid en los van de toen gangbare kunststromingen picturale bakens verzet en de grenzen van de visuele kunsten afgetast. Toen hij als twintigjarige zijn eerste meesterwerken schilderde vierde het impressionisme hoogtij in Europa. Samen met Van Gogh, Gauguin en Munch, werkte James Ensor aan een totale nieuwe visie die zijn weerga niet kende binnen de moderne kunst aan het einde van de negentiende eeuw. Los van het impressionisme, het symbolisme en het neo-impressionisme ontwikkelde hij een persoonlijke stijl en een originele beeldentaal. De elementen die hij uit totaal verschillende inspiratiebronnen heeft geput wist hij om te vormen tot zijn eigen beeldentaal. Als er één moderne kunstenaar is die we zonder veel nadenken associëren met maskers en geraamten dan is het zonder twijfel de Oostendse schilder. Niemand voor hem heeft het carnavalsmasker en het geraamte zo grondig geschilderd, gebruikt en uitgebuit. Het werd uiteindelijk zijn embleem. Maar James Ensor is meer dan de 'schilder van maskers en geraamten'. Zijn oeuvre is omvangrijk en gediversifieerd. Hij heeft stillevens, portretten, landschappen, karikaturen, fantastische en religieuze scènes getekend, geëtst en geschilderd. De satirische, politieke, religieuze en historische thema's zijn legio. Hij vond zijn inspiratie zowel in de Bijbel, als in historische geschriften, in erudiete naslagwerken als in populaire tijdschriften. Maar uiteindelijk waren het vooral zijn eigen fantasmen die zijn beeldentaal zouden bepalen.
75.07 --- Ensor, James 1840-1949 (°Oostende, België) --- Schilderkunst ; grafiek ; 20ste eeuw ; James Ensor --- Kunstenaarsbiografieën --- Belgische kunstenaars --- Schilderkunst ; schilders A-Z --- Ensor, James --- Painting --- biography [genre] --- easel paintings [paintings by form] --- biography [general genre]
Choose an application
Bendt Eyckermans (b. 1994) is a young Belgian painter who paints everyday scenes from his own life. However, in the process of painting, he transforms reality into a very personal language: figures, landscapes and objects turn into an almost sculptural parallel world. The book Posture Editions will publish, unfolds like an artichoke. As the heart of the book consists of a series of reproductions of the paintings, the reader has to peel off fragments of text and fragments of the painting's details to reach it. This layered approach seeks to highlight the depth in the artist's works. The combination of pages with large, sharp details, pages with entire paintings, the sketchbooks and gouaches guides the reader into Eyckermans's bizarre, but also recognizable world.
Art --- painting [image-making] --- Eyckermans, Bendt --- kunst --- Eyckermans Bendt --- België --- schilderkunst --- eenentwintigste eeuw --- kunstenaarsboeken --- artists' books --- 75.071 EYCKERMANS --- 75.07 --- Schilderkunst ; schilders A-Z --- Exhibitions --- Painting, Belgian --- Eyckermans, Bendt,
Choose an application
‘Prime Suspect’ is the first international survey exhibition of the Brussels-based Scottish artist, Lucy McKenzie (b. 1977). The exhibition at Museum Brandhorst brings together all of the artist’s significant bodies of work from 1997 to the present. This extensive and profusely illustrated catalogue documents the full range of McKenzie’s oeuvre – from her early works exploring the pageantry and iconography of international sport and the politics of postwar muralism, through her engagement with fin-de-siècle architecture and interior design and mid-century Belgian illustration. Through her ongoing research into the intertwined histories of art, fashion and retail display, McKenzie has established herself among the most singular artistic voices of her generation.
McKenzie, Lucy --- kunst --- 75.071 MCKENZIE --- 7.071 MCKENZIE --- trompe-l'oeil --- McKenzie Lucy --- Groot-Brittannië --- installaties --- schilderkunst --- eenentwintigste eeuw --- Exhibitions --- 75.07 --- McKenzie, Lucy °1977 (°Glasgow, Groot-Brittannië) --- Vrouwelijke kunstenaars --- Trompe-l'oeil --- Schilderkunst ; schilders A-Z
Choose an application
Since the mid-1970s, American painter Stanley Whitney has been exploring the formal possibilities of colour within grids of multi-coloured blocks. Christopher Stackhouse's thoughtful book, the first full monograph on the artist, highlights Whitney's commitment to abstract painting over four decades of consistent practice, bringing together Whitney's personal and professional narratives to weave a chronological analysis of the work and the artist's wider cultural contribution. Exhibition: Lisson Gallery, New York, USA (opening in November 2018).
painting [image-making] --- Expressionist [style] --- #breakthecanon --- Whitney, Stanley --- Art, Abstract --- 75.07 --- Whitten, Jack 1939-2018 (°Bessemer, Alabama, Verenigde Staten) --- Abstracte schilderkunst --- Schilderkunst ; schilders A-Z --- Whitney, Stanley, --- Criticism and interpretation.
Listing 1 - 10 of 66 | << page >> |
Sort by
|